The Brand Gap; Marty Neumeier – recenze

Na zmínku o „The Brand Gap“ jsem narazil v knize „Web ostrý jako břitva“ od českého webdesignového boha Jana Řezáče. Ihned jsem tedy věděl, že si ji někdy v budoucnu obstarám. Uběhlo tedy pár měsíců a já sedím nad recenzí. Co jsem si odnesl?

Marty Neumeier v knize upozorňuje na častou mezeru mezi kreativitou a strategií firem v oblasti brandingu. Téma strategie značky je tudíž hlavní náplní většiny stránek. Věřím tomu, že pro zkušené branding konzultanty by kniha byla až moc stručná až neúplná. Pokud je ale pro vás tento obor spíše okrajová záležitost, doporučuji přečíst. Velmi vám rozšíří obzory!

Menší mínus však vidím ve snaze autora vše ukazovat v praxi. Podle mého názoru se totiž ne vždy trefil. Například uvádí výrobu automobilů SUV firmou Porsche jako zásadní „odbočení“ od linie značky. Já ovšem nemám pocit, že by Cayenne byl až takovým krokem vedle. Vždyť tento model se vyrábí i po čtrnácti letech ne?

Kapitola „Spolupráce“

Celá kapitola se v knize zabývá nutností spolupráce celé firmy, přijde-li na řadu téma značky. Také zdůrazňuje důležitost sjednocené komunikace. Neumeier spolupráci vysvětluje formou „nematematického“ příkladu: 1+1= 11 – jinými slovy, když dva lidé správně spolupracují, je to stejné jakoby na projektu dělalo lidí 11!

Máte už svého avatara?

Avatar je zkrátka maskot. Umožňuje bližší kontakt se zákazníkem, snaží předávání informací a v ideálním případě se může dostat skutečně pod kůži!

  • Seznam.cz – Pes Seznam

Pes Seznam

  • Alza.cz – Mimozemšťan Alzák

Mimozemšťan Alzák

  • Google (mobilní systém Android) – Robot Android

Robot Android

Testuj nebo zemři!

Další velmi zajímavou částí knihy jsou kapitoly o testování. Je zde popsána naprostá nutnost testování vizuální stránky firmy, a to včetně názvu! Autor bohužel nezmiňuje testování pomocí nových technologií (typu PPC), které vnímáme jako nový trend v kvantitativním testování.

Závěr

Kniha podle mého názoru obsahuje spoustu informací, které ocení každý podnikatel bez ohledu na obor. V rámci brandingu si tak lze doplnit naprosté základy. Pokud jste ovšem zkušený konzultant, nedozvíte se nic nového.

Já jsem si i přes menší rozpaky z uvedených případů z praxe odnesl zajímavé myšlenky. Ty využiji jak při práci na své firmě, tak s našimi klienty!

Jednatel a SEO konzultant

Michal Braun, jednatel
braun@profitio.cz