Historie SEO

Internet je dnes pro marketing firem naprosto klíčový. A stejně tak optimalizace pro vyhledávače neboli SEO. To je u nás již nějakou dobu na vzestupu, avšak stále vzbuzuje určité emoce. SEO má krátkou, ale bohatou historii. A pokud v ní trochu zabádáte, ihned vám bude jisté, proč má dnes optimalizace pro vyhledávače takovou pozici.

Vznik internetu a první vyhledávače

S první myšlenkou, jež vedla ke vzniku internetu, přišel již v roce 1945 Dr. Vannevar Bush. Publikoval ji v časopise The Atlantic jako 25 stránkovou esej. Předurčil v ní způsob využívání počítačů, sdílení dat a další dnešní samozřejmosti.

O několik desetiletí později začaly vznikat první internetové vyhledávače. Psal se rok 1990 a světlo světa spatřil Archie. Podle některých to sice nebyl vůbec první vyhledávač, za to však v té době jasně nejvýkonnější. Po zbytek dekády jsme mohli pozorovat, jak se vývojáři předhánějí v technologiích, jež vedli k vzniku komerčního internetu. A to tak, jak ho známe dnes.

Důležité datumy

  • Leden 1993 – 6 studentů Standfordské univerzity v Californii vytvořili vyhledávač Excite, jež byl podle expertů revoluční v uspořádání informací – výsledky vyhledávání byly závislé na výběru klíčových slov v obsahu stránky.
  • 1994 – vznikli vyhledávače Alta Vista, Infoseek, Lycos a zejména Yahoo.com
  • 1996 – zakladatelé Googlu Larry Page a Sergey Brin začali vytvářet svůj první vyhledávač. Pojmenovali ho jako BackRub.
  • Září 1997 – Google byl zaregistrován jako doména.

Dokonce dříve než byl zaregistrován Google, vznikl také první český vyhledávač Seznam.cz (1996)

Tady začíná příběh optimalizace pro vyhledávače. Zanedlouho poté bylo zjištěno, že určitými akcemi a změnami na webu můžete přímo ovlivnit umístění stránky ve vyhledávači. A tím pádem na internetu začít vydělávat peníze. Roli však stále hrály pouze On-Page faktory a umístění stránky v katalozích. Problémem bylo, že už v té době vznikaly Black-Hat SEO praktiky. Díky vcelku primitivním algoritmům bylo možné vyhledávač rychle dekódovat.

Nadvláda Googlu

Za revolucí na poli internetového vyhledávání a SEO samotného, nestál nikdo jiný, než Google. Na přelomu tisíciletí přišel s konceptem PageRank, kdy na významu začínají nabírat také zpětné odkazy stránky. Znamená to tedy princip vzájemného doporučování stránek s kvalitním, a tím pádem pro uživatele nápomocným obsahem. Podle toho se jednotlivým stránkám přiřazoval hodnocení od 1 – 10, jež přímo určovalo jejich pozici ve vyhledávání.

To předznamenávalo vznik moderních SEO technik.

V novém tisíciletí Google začal rychle růst. Důkazem může být, že konkurenční vyhledávače jako Yahoo začaly přecházet na jeho systémy. Stále však byl problém, že PageRank zatím pouze hodnotil počet odkazů a ne jejich kvalitu. To se ale mělo brzy změnit.

2003 – 2004

Google začal svůj algoritmus vylepšovat prostřednictvím aktualizace „Florida“ v listopadu 2003. Mnoho webových stránek ztratilo po této důležité události svoji pozici, jelikož Google nyní penalizoval techniky jako například množení klíčových slov a dával přednost kvalitnímu obsahu.

2005

Důležitým milníkem pro SEO byl rok 2005. Google v něm spustil „personalized search“, který využívá k co nejrelevantnějším výsledkům vyhledávání historii prohlížeče.

V tomto roce došlo také k dalším aktualizacím známým jako Jagger a BigDaddy – snížila se důležitost textu zpětných odkazů a výraznější roli nyní hrály faktory jako autorita domény či kontext zpětných odkazů.

Především však, ale bylo představeno Google Analytics, bez kterého si SEO a spoustu dalších webových analytických operací neumíme představit.

2009

V polovině roku Google představil tzv. The Brand Update. Na předních pozicích ve vyhledávači se začaly objevovat známější weby a značky k relevantnímu klíčovému slovu. To znamenalo nové hodnotící faktory – zmínky v autoritativním médií, sociálních sítích, objem vyhledávání samotného brandu, míra prokliku z výsledků vyhledávání.

Zároveň se mezi marketéry a webmastery stále upevňovalo pojetí SEO se zaměřením na uživatele.

2012

Rok tučňáka – i takto bychom mohli nazvat období, kdy se v Googlu rozhodli vyšlápnout si na weby, které se ho snažily „obejít“. Řeč je samozřejmě o black-hat SEO taktikách. Pokud bylo například objeveno, že je web zahlcen spamovými odkazy s nulovou relevancí k H1, byl nemilosrdně penalizován.

Současnost

V současnosti bylo pravděpodobně největší událostí změna z roku 2015, kdy neresponzivní webové stránky začaly dostávat nižší pozice ve vyhledávání. Očekává se také, že tento trend bude pokračovat. Smartphony zvyšují svou nadvládu a dnes je k digitálním aktivitám používá již 51% uživatelů ku 49 uživatelům stolních počítačů.

Dostavila se také vlna kritiky. A to na skutečnost, že Google využívá k co nejpřesnějším výsledkům vyhledávání množství nasbíraných osobních dat. Uživatelé získávají své výsledky na základě nejen kvality optimalizace jednotlivých stránek, ale také podle jejich historie hledání, aktuální pozice a používaného zařízení. Těmto kritikám, čelil také gigant technologický gigant Apple.

Google dnes konkurenceschopnosti vyžaduje naprosté přizpůsobení uživatelům a kvalitní obsah, jež bude relevantní k tématu a značce ve všech ohledech. Je proto naprosto klíčové sladit všechny části online marketingové kampaně do jednoho funkčního systému.

Copywriter Plzeň

Václav Moule, copywriter
moule@profitio.cz