Jak najít potencionální zákazníky na českém Facebooku? /2.část

V první části jsme si prošli základní funkce. Teď se ale podíváme, jak v Power Editoru opravdu kouzlit. Tato fáze vám otevírá příležitost již přesně vystihnout cílovou skupinu!

Podrobné cílení na FB

Podrobné cílení

Pod tímto označením se ukrývá nejpodrobnější nástroj cílení, kterým Facebook disponuje. Po rozkliknutí najdete 4 kategorie:

  • Demografické údaje
  • Zájmy
  • Chování
  • Další kategorie

Správnou kombinací můžete do naprostých detailů přesně vystihnout potencionálního zákazníka, který má o vaše zboží/služby zájem. Dejte si proto s jeho „výkresem“ práci. Testujte, hledejte… Vždyť Facebooková kampaň se dá kdykoli pozastavit a přenastavit!

Demografické údaje

Oslovit uživatele můžete na základě vzdělání, domácnosti, zaměstnání a životního stylu. Některé volby jsou dostupné pouze pro USA. Popíšeme si tedy pouze ty, které můžeme skutečně využít:

  1. Vzdělání
    • Úroveň vzdělání – Jsou vaši zákazníci středoškolského vzdělání? Mají vysokoškolský titul nebo stále studují?
    • Obory studia – Zvolte si konkrétní studijní obor
      • Př.: Právo, Archeologie
    • Školy – Zvolte si konkrétní existující školu – Základní, střední či vysokou
      • .: ZŠ Plzeň, Karlova Univerzita v Praze
    • Ročníky bakalářského studia – Navolit si lze podle roku zahájení a ukončení
  2. Generace
    • Generace X – Lidé narození mezi roky 1961 a 1981
    • Generace Y – Lidé narození mezi roky 1982 a 2004
  3. Domov
    • Složení domácnosti – Zaměřujete se spíše na lidi žijící v domácnosti založené na rodině, či na spolubydlících?
  4. Rodiče
    • Zajímalo by vaše zboží či služby nastávající rodiče? Rodiče s dětmi v předškolním věku? Nebo již s dětmi dospělými?
  5. Vztah
    • Zájem o – je pro vás důležité zda mají vaši zákazníci zájem o ženy či může? Nebo obojí pohlaví?
    • Rodinný stav – Ženatý/vdaná? Zasnoubení? Registrované partnerství? Žijící odděleně?
  6. Zaměstnání – Na jakých pozicích pracuje vaše cílová skupina?
    • Zaměstnavatelé – Zvolte si konkrétního existujícího zaměstnavatele
      • Př.: Penny market, ČEZ
    • Odvětví – Administrativa? IT a techničtí pracovníci? Osobní péče?
    • Pracovní pozice – Zvolte si konkrétní pracovní pozici
      • Př.: Ředitel, Kuchař

 Zájmy

Oslovit okruhy lze také podle specifických zájmů. Facebook pozná „zájem“ uživatele na základě:

  • Statusů či postů, které přidávají na svoji Timeline.
  • Aplikací, které používají.
  • Stránek, které mají označené jako „To se mi líbí“.

Tato funkce obsahuje opravdu MNOHO možností. Vyzkoušet si to můžete sami – napište do vyhledávače v podstatě cokoli, a podívejte se na výsledek.

Jsou tu ale na výběr i konkrétní kategorie s mnoha podkategoriemi. Popíšeme si tedy ty nejzákladnější.

  • Fitness a wellness – mají vaši zákazníci zájem o jógu? Formování těla? Mají stravovací režim?
  • Jídlo a nápoje – pijí alkohol? Vyhledávají dobré restaurace? Zajímá je vaření?
  • Koníčky a aktivity – Zajímají se o umění? Rádi cestují? Angažují se v politice?
  • Nakupování a móda – žijí životní styl spojený s tetováním? Zajímají je módní doplňky?
  • Obchod a průmysl – provozují podnikatelskou činnost? Pracují v zemědělství?
  • Rodina a vztahy – Jaký je jejich vztah k rodině? Zajímají se o seznamky?
  • Sporty a outdoorové aktivity – Který sport je konkrétně zajímá?
  • Technologie – Zajímají je počítače? Herní konzole? Smartphony?
  • Zábava – Filmy, Hry, Hudba, Televizní pořady…

 

Chování

Zacilte na uživatele také podle rysů v jejich chování -> jakým způsobem nakupují, a která zařízení využívají? To je jen zlomek možností. Část dat je použitelná pouze pro okruhy uživatelů v USA. Znovu si proto popíšeme jen ty kategorie, které může český uživatel účinně využít:

  • Cestování – aktivity, které naznačují, že osoba často cestuje. Ať už pracovně, či soukromě.
  • Digitální aktivity – jsou to správci Facebookových stránek? Jaký používají internetový prohlížeč? Operační systém?
  • Expatrianti – Lidé, kteří momentálně žijí mimo svojí rodnou zem.
  • Sezónní události – Ti, kteří se zajímají o různé (např. sportovní) události. Momentálně bude trendy například olympiáda v Riu!
  • Uživatel mobilního zařízení – Jaký typ mobilu používají? Mají 3G, 4G či WiFi? Jsou to vlastníci tabletů?

Jednotlivé kategorie pečlivě prozkoumejte. Uvidíte, že je možné narazit na téměř jakýkoli údaj! Mějte ale na paměti, že každá sebelépe zpracovaná kampaň může ztroskotat. A to pokud je namířena na nesprávnou cílovou skupinu. Klíčem k úspěchu je proto být při podrobném cílení skutečně konkrétní! A facebookovou stránku aktivně spravovat…

Copywriter

Václav Moule, copywriter
moule@profitio.cz