Linkbuilding – Techniky, které chcete znát

Před několika týdny jsem narazil na seznam linkbuildingových taktik od Jona Coopera. Jon shromáždil něco málo pod 200 různých technik, kterými můžete získat follow nebo nofollow odkaz z různých stránek. Skvělá práce Jone! Objevují se v něm klasiky, jako je guest post nebo odkazy z diskusních fór, ale také šílenosti jako je linkbuilding autonehodou – Ano, čtete správně autonehodou!

Po jeho přečtení jsem hned věděl, že musím to nejzajímavější z něj ukázat českému publiku. Dal jsem tedy dohromady článek, kde vám představím jak běžné nejpoužívanější techniky, tak i různé alternativy a kuriozity, které uvádí Jon.

Odkazy na konkurenty – Jak jsou na tom?

Analýzy odkazového profilu děláme velmi často. Při každé z těchto analýz posuzujeme i jak tento odkaz mohl vzniknout. Byl přirozený? Jedná se o prostý zápis do katalogu nebo zaplacený článek?

Vycvičené oko většinou vše pozná během několika vteřin. Samozřejmě se ale objevují i takové odkazy, u kterých si nejste jisti. Byl článek zaplacen nebo vznikl přirozeně? Občas skutečně není možné poznat rozdíl. Na českém trhu je ovšem takových situací málo. Pokud se ale objeví, většinou je to spolehlivý indikátor, že se jedná o silného konkurenta.

Jak tedy vypadá typické složení odkazových technik v Česku?

Většinou převládá registrace do katalogů. Vzhledem k tomu, že se jedná o relativně snadný způsob, lidé „nahází“ své weby do desítek někdy i stovek katalogů a očekávají výsledek. Problém je v tom, že odkazy z některých typů katalogů jsou k ničemu. Proto je lepší soustředit se jen na několik důležitých.

Střední konkurent bude mít většinou odkazy i z diskusních fór. Toto je nejčastější případ, přirozeného odkazování. Lidé se často ptají na různé věci ohledně produktů, pokud se jedná o relativně známého prodejce, je pravděpodobné, že na něj již někdo dobrý či špatný názor sdílel. Mimo zisku odkazu, lze tohoto faktu také využít pro komunikaci s vašimi zákazníky.

Dalším rozvinutým trendem jsou pak placené články. Ty se hojně sdílejí na webech všech kategorií. Od malých webů, které jsou stvořeny prakticky jen k tomu, až po ty velké, které si za publikaci účtují horentní sumy. Zde je seznam 180 velkých magazínů, které guest post (napsání článku) umožňují. Zajímá vás, kolik stojí publikace článku na Forbesu Inc.? Na internetu se s články na tyto kvalitní magazíny obchoduje. Pokud o publikaci v jednom z nich máte zájem, připravte si okolo 1 000 USD. Žádný z odkazů navíc nesmí vést na produktovou stránku, nejde tedy o PR článek. Musí odkazovat na kvalitní obsah v rámci vašeho webu a v některých případech může být dokonce No Follow.

 

Dále můžeme u českých firem nalézt klasickou spolupráci s jejich obchodními partnery a u větších firem i odkazy ze sponzoringu. Tím ale většinou rozmanitost odkazových profilů končí. Až tedy na ty největší hráče.

Pro příklad přidávám analýzu 15 firem jednoho oboru a jejich agregovaná data. Jasně můžete vidět, jak registrace do katalogů převažuje. Analyzováno bylo 2 315 odkazujících domén.

Legenda:

  • Výměna odkazů – Odkazy, u kterých bylo velmi pravděpodobné, že byly vyměněny – na stránce bylo napsáno např.: „Výměna odkazů“ nebo „Pro výměnu odkazů nás kontaktujte“
  • Jeden majitel – Různé stránky jedné korporace nebo mikro a podpůrné stránky.
  • Jiné – galerie obrázků, odkazy z profilů a často i fóra, kterých v tomto oboru mnoho nebylo.
  • Nákup článků – Ty články, které byly na první pohled PR anebo na mezi linkbuildery známých webech.

 

Jaké techniky by nás měly ještě zajímat?

Vybral jsem 5 technik, které mě v článku od Jona Coopera zaujaly nejvíce. Autonehodu si ale necháme až na závěr. Pokud vás zajímá nejvíce, můžete k ní sjet tímto odkazem. J

Sloupek v oborovém magazínu

Magazíny mají nedostatek obsahu. Pokud jim tedy umožníte tuto potřebu zacelit, nabídku rádi přijmou. Vyhraďte jednoho zaměstnance, který má chuť a mohl by magazínu přispět jak po stránce odborné, tak po časové – tedy dostatečně se článkům věnovat.

Ideální je vybrat si známější magazín. Hlavním cílem však nesmí být jen co nejrychlejší zisk odkazu. Spolupracujte s magazínem po delší časové období. Budete-li navíc publikovat články i bez odkazů, šéfredaktoři si vás budou více vážit.

Pokud pak publikujete něco (například exkluzivní infografiku relevantní k tématu) na svých firemních stránkách. Snadno vám odkaz povolí. Vše pak končí win-win.

Druhou věcí je nutnost uvědomit si, že tato technika je velmi časově náročná a vyžaduje trpělivost. Vždy se tedy musí zvážit efekt, aby náklady na čas vyhrazeného zaměstnance několika násobně nepřevýšily cenu zaplaceného článku na mnohem kvalitnějším webu.

Infografiky a instruktografiky

Trend, který se dnes odehrává na poli linkbuildingu s ohledem na infografiky, je nepřehlédnutelný. V Česku však zatím naplno nepropukl. Co to tedy infografika je? Jsou to graficky zpracovaná a přehledná data. Návštěvník je konzumuje raději, většinou stačí jeden pohled a ví, o co jde. Pokud se pak zaměří na jednotlivé body, může se většinou v krátkých textech dočíst bližší informace.

Zde si můžete prohlédnout infografiku – proč právě infografiky fungují?

Instruktografiky jsou pak takové infografiky, které poskytují návody. V podstatě krok po kroku instruují, jak při určité činnosti postupovat. Mezi ně můžeme zařadit i populární graficky zpracované checklisty.

Na infografiky je pak snadnější získávat odkazy a způsobů je nepřeberné množství. Ať už se jedná o Guestographics a Egobait od Briana Deana. Hledat dále můžete, zda někdo vaši infografiku použil bez souhlasu, nebo odkaz jednoduše přidat jako odpověď na fóru. Jako poslední jsou pak nasnadě katalogy těchto grafik.

 

Rozviňte partnerství tím správným směrem

Jon Cooper ve svém článku píše o několika typech partnerství – ať už se jedná o dávání slev, odkazy z organizace, která slučuje podniky jako je ten váš nebo od vašich dodavatelů nebo odběratelů.

Všechny tyto odkazy mají podobný charakter, pokud se nejedná o mamutí podniky v porovnání s vaší firmou, je šance pro získání odkaz velmi příznivá. Můžete také nabídnout slevu určitému spolku nebo organizaci. Ti pak mohou odkazovat přímo na vaši produktovou stránku.

Zmínky ve vašem oboru

Velmi užitečné je také hlídat zmínky v oboru týkající se klíčových slov a vaší firmy. Díky těmto informací můžete:

  • Rychle reagovat na kritiku, která by vás mohla poškodit.
  • Podpořit kladné ohlasy formou poděkování.
  • Reagovat na žhavé novinky články a diskuze týkající se vašeho oboru.

Ve všech těchto bodech se skrývá potenciál v získání odkazu. Jakoukoliv zmínku o Vaší firmě můžete požadovat předělat na odkaz. Články s mýty můžete rychle vyvracet a lidem v diskusích snadno pomůžete rychlou reakcí – přidáním odkazu na podrobně zpracovanou odpověď na vašem firemním blogu.

Autonehoda – Také způsob linkbuildingu!

Tato technika v Jonově seznamu mě opravdu vyvedla z míry a rozhodně se jedná o nejkontroverznější techniku, o které jsem kdy v životě slyšel.

Člověk, který se za touto technikou skrývá, vše zmínil ve svém komentáři na Moz.com – komunita o SEO. Komentář se během malé chvilky stal legendou.

Muž v něm popisuje, jak si najal dva kaskadéry, koupil dvě auta za 300 USD a napsal na ně webovou adresu svého blogu. Ty pak nechal do sebe narazit na rušné křižovatce. Díky tomuto šílenství (nebo zvláštní forma pragmatismu?) získal spot v televizi a viralita jeho blogu naprosto explodovala. Jak uvádí ve svém komentáři, web mu nakonec vydělal mnohem více, než byly náklady!

Několik slov na závěr

Jak vidíte, k linkbuildingu může sloužit spoustu technik. Některé jsou běžnější, jiné trochu šílené. Bez pochyby se však jedná o oblast, kterou se nevyplácí ignorovat, protože jsou to právě odkazy, které váš web dostanou ve vyhledávačích dopředu – Právě tam, kde vás zákazníci hledají.

Jednatel a SEO konzultant

Michal Braun, jednatel
braun@profitio.cz