Uživatelské testování ve skromnějších podmínkách

Uživatelské testování je základním předpokladem pro kvalitní a funkční web. Proč tomu tak je? Při tvorbě webových stránek pro sebe či klienta jen těžko posoudíme, které elementy jsou pro ten či onen obor skutečně přínosné. Svoji roli hraje jistě i (chybějící) dávka sebekritiky. Nejlepším řešením proto je podívat se očima zákazníka.

Co budeme potřebovat?

Ti znalejší z vás jistě slyšeli o rozsáhlých uživatelských testováních za pomocí neprůhledných skel, velkých zasedacích místností a složitých nahrávacích zařízení. Takové podmínky však, ale v domácím prostřední zkrátka chybí. Co s tím? Dovolte nám, abychom vás uklidnili. Získat kvalitní, relevantní a nápomocné výsledky lze získat i mnohem snáz (a levněji!).

Cílová skupina

U každého uživatelského testování se ale začíná vždy stejně. Musíte dobře znát cílovou skupinu, na kterou budete mířit. Podle toho budete svůj návrh nejen zpracovávat. Z cílové skupiny je také nutné vybrat alespoň 5 respondentů, s nimiž budete web nemilosrdně testovat tváří v tvář

Konkurence

Ano, testovat budeme i weby konkurence! Získat můžete nejen zajímavé poznatky o tom, co funguje a co ne, ale také inspiraci. Nebojte se otestovat ani web velmi vzdáleného konkurenta, který váš trh takřka ovládá. 

Scénář testování

Pod tímto pojmem se skrývají úkoly, jež bude respondent při samotném testování na webu plnit. Navrhněte je tak, aby bystré oko cílové skupiny projelo všechny důležité prvky. Zároveň si sami pro sebe připravte otázky, které budete při jednotlivých krocích pokládat. Zde přikládáme pár ukázek:

  • E-shopy – úkoly, jež zasáhnou celý nákupní proces (nejlépe na všechny kategorie produktů) a to i s košíkem.
    • Příklad: Vyberte dítěti libovolné oblečení na zimu (kalhoty, tričko, mikinu, bundu, čepici…), vložte jej do košíku a odešlete objednávku.
  • Blogy – úkoly zkoumající typografii
    • Příklad: Najděte libovolný článek a řekněte, co je v něm podstatné. Poté se vraťte pomocí webových elementů zpět na hlavní stranu.
  • Weby s nabídkou služeb – úkoly, které otestují všechny stránky služeb a kontakty
    • Příklad: Objednejte si libovolnou službu

Programy

K provedení úspěšného uživatelského testování vám stačí notebook s kamerou a snímacím programem. Nám se velmi osvědčil Streaming Video Recorder. Je jednoduchý, rychlý a disponuje kvalitním obrazem i zvukem.

Pokud s každým respondentem web opravdu důkladně projedete a vše zaznamenáte, můžete mít v ruce velmi kvalitní výstup. Na závěr není od věci si každé video několikrát pustit a udělat z něj textový zápis. Nasbírané informace vám jistě dopomohou k rychlejší a celkově kvalitnější práci.

Copywriter Plzeň

Václav Moule, copywriter
moule@profitio.cz